Kto skuteczniej myśli: dorośli czy dzieci?

Noworodek fizycznie jest w 100% uzależniony od rodziców, nie potrafi samodzielnie zaspokajać swoich potrzeb i wymaga opieki.
Ale czy wiesz, że taki mały brzdąc ma większą inteligencję niż Leonardo da Vinci?

Baby thinking an idea with a bulb in a white isolated background

Gleen Doman, amerykański fizjoterapeuta, współtwórca metody rehabilitacji osób z uszkodzeniami mózgu twierdzi, że noworodek ma niezwykły potencjał do rozwoju intelektualnego. Rozwój małego dziecka nie kończy się przecież na nauce chodzenia, wykształcają się możliwości intelektualne, którymi może dysponować jako dorosły już człowiek.
Możliwości noworodka wcale nie są ograniczone, jego mózg jest plastyczny i jest to najlepszy moment na ukształtowanie jego inteligencji, kreatywności, pamięci, szybkiego uczenia się!

Do 4 roku życia mózg wykształca się w 40%, z kolei do szóstego roku życia w 80%. Oznacza to, że dziecko, które idzie do pierwszej klasy szkoły podstawowej jest już pod względem intelektualnym osobą niemal całkowicie ukształtowaną.

Pamiętasz przecież, że w Twojej klasie jednym koleżankom nauka przychodziła lepiej, inni koledzy mieli problemy
z przyswajaniem wiedzy. Dzieci nie rozpoczynają edukacji szkolnej z tym samym poziomem możliwości, dlatego warto dobrze wykorzystać okres zanim dziecko pójdzie do szkoły.

8bab3c5bf0acdaf16571fa66b91d6482Ludzki mózg rozwija się przez całe życie, ale to pierwsze lata są decydujące jeśli chodzi o możliwości przyswajania wiedzy.

Prawa półkula mózgu odpowiada za muzykę, rytmy, przeżywanie stanów emocjonalnych, kolory, wyobraźnię, dostrzeganie wzorów, intuicję, postrzeganie przestrzenne.

Lewa półkula mózgu odpowiada za mowę, czytanie, logiczne myślenie, język, zdolności matematyczne, wnioskowanie.

U dziecka do szóstego roku życia to prawa półkula jest dominująca. Już wiemy dlaczego Karol wpada w ryk niczym warszawskiej syreny gdy nie kupisz mu chipsów, a Zosia ślimaczy się nad zadaniem z matematyki, które – swoją drogą – czasem nawet Tobie, dorosłemu, przychodzi rozwiązać z trudem. Dzięki lepiej rozwiniętej prawej półkuli dziecko wyobraża sobie historie niestworzone, wpada na super pomysły, ma wielką chęć poznawania świata!

mom-reading-to-toddler-with-amazed-face

Kto więc skuteczniej myśli: dorośli czy dzieci?

Sposoby myślenia dorosłych i dzieci różnią się od siebie, ale nie można traktować myślenia dzieci jako gorsze.
Dorośli myślą logiczniej, dzieci są gotowe narazić zdrowie by zaspokoić ciekawość.
Rola dorosłych w rozwoju logicznego i skutecznego myślenia dziecka jest ogromna:
Jakość wiedzy i sposób jej przekazania maluchowi od najwcześniejszych dni życia, decyduje nie tylko o jego starcie, ale też
o tym, czy dziecko jako uczeń, student czy pracownik jest dalej otwarty na poszukiwanie odpowiedzi oraz zaspokajanie swojej ciekawości.

 

 

Podoba Ci się artykuł? Subskrybuj nas:)

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s